Lectin Vrij - Update

Gepubliceerd op 10 oktober 2019 om 06:00

Tijd voor een update over hoe het gaat met ons lectin free dieet!

 

Inmiddels eten we zo'n drie maanden zoveel mogelijk lectin vrij. Doordeweeks is dit geen enkel probleem en houden we ons in principe 100% aan het dieet. Omdat wij altijd al veel groentes aten of bijvoorbeeld salade als lunch, waren het maar kleine aanpassingen in ons dagelijks ritme.

Voor het ontbijt bak ik vaak een glutenvrije/melkvrije cake met bijvoorbeeld amandelmeel en sorghum met iets van seizoensfruit of kokos. Of eimuffins met bijvoorbeeld spinazie en champignons zijn ook een prima ontbijt. Als lunch aten we al salade dus daar is weinig in veranderd, alleen de toppings hier en daar wat aangepast, witte kaas bijvoorbeeld door feta. Voor het avondeten zijn we eigenlijk alleen andere groentes gaan eten en zijn de aardappelen vervangen door zoete aardappels.

 

De food piramide van dr. Gundry zoals wij die in grote lijnen volgen:

Alles bij elkaar maar kleine aanpassingen met groot verschil. Nu we doordeweeks dit dieet volgen, merken we toch wel grote verschillen. In het weekend eten we vaak niet volgens het dieet, omdat we lekker uiteten gaan of een gezellig avondje met vrienden hebben. Hier hebben we in principe niet veel last van en maken we ons ook totaal geen zorgen om, het grootste deel van de week en dag eten we volgens dieet, dus kunnen we in het weekend best wat hebben.

Echter, als we een hele week zondigen, bijvoorbeeld tijdens de vakantie of door activiteiten van/met werk, merken we wel degelijk verschil. Grote verschillen zitten hem bijvoorbeeld in een minder opgeblazen gevoel, minder buikpijn en meer energie maar zo heb ik ook al geen migraine meer gehad sinds we met dit dieet begonnen zijn en heb ik minder mijn last van mijn gewrichten. Maar het grootste verschil merken we echt in onze huid! Eczeem/Psoriasis is vrijwel helemaal weg bij ons! :) 

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.